سوالات کنکور
دين و زندگي
دین و زندگی دوره دبیرستان

101-  کدام مورد، زمینه ساز قبول نتیجه ی جبری اختیاری در رستاخیز است؟

1) ( و سیقَ الّذین اتَّقوا اِلیَ الجنّهِ زَمراً )

2) ( افرأیتم النّار الّتی تورون)

3) ( الم یأتِکم رُسَلُ منکم یتلون علیکم آیات الله)

4) ( و وُفّیِتَ کلُّ نَفْس ما عملتْ و هو اعلم بما یفعلون)

102- پیامبر گرامی اسلام (ص)، متوکّلان غیر فعّال را ... و در شمار انبیا قرار گرفتن و ثواب آنان دریافت کردن را در گرو ... معرّفی فرموده است.

1) سربار- تهیّه ی روزی با کار و تلاش6

2) ملعون- تهیّه ی روزی با کار و تلاش

3) سربار- جهاد و مبارزه با دشمنان اسلام

4) ملعون- جهاد و مبارزه با دشمنان اسلام

103- اگر بگوئیم: « حقیقت این است که دل به هر جا رود عمل هم به همان جا می رود» به .... و تقدم .... است.

1) دو بعدی بودن وجود انسان- روح بر جسم

2) دو بعدی بودن وجود انسان- جسم بر ورح

3) تناسب میان ظاهر و باطن – ظاهر بر باطن

4) تناسب میان ظاهر و باطن- باطن بر ظاهر

104- به بیان امام علی علیه السّلام، سدّ راه حاکمیّت اشرار بر جامعه، .... است و سخن امام صادق علیه السّلام، در تفهیم ( و لتکن منکم امّه یدعون الی الخیر) حاکی از آن است که « نماز و نیکی» از مصادیق ... مسلمانان است که جاذبه ی اسلام را به همراه دارد.

1) جدّی گرفتن جهاد مسترّ فی سبیل الله- دعوت عملی

2) عمل به فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر- دعوت عملی

3) جدّی گرفتن جهاد مستمرّ فی سبیل الله- الگوی اعتقادی

4) عمل به فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر- الگوی اعتقادی

105- « قدر زحمت و کار را دانستن» و « به رنج افتادن از رنج همنوعان» و « رهائی از بیهودگی» به ترتیب از آثار تربیتی کار در جهت ... و ... و ... می باشد

1)  لطافت احساس- لطافت احساس- تمرکز قوّه ی خیال

2) لطافت احساس- احساس عزّت نفس- تمرکز قوّه ی خیال

3) احساس عزّت نفس- لطافت احساس- لطافت احساس

4) احساس عزّت نفس- احساس عزّت نفس- لطافت احساس

106- با توجّه به آیه شریفه ی: ( اِنّ المصّدّقین و المصّدقات و اقرضوا الله قرضاً ...) خدای متعال، قرض بدون ربا را  بدان جهت « قرض الحسنه» نامبرده است که ...

1) به افزایش سرمایه ها می انجامد و اجر و مزد با کرامت به همراه دارد.

2)به افزایش سرمایه ها و آمرزش گناهان و ورود به بهشت می انجامد.

3) راه دنیا پرستی و هدف قرار دادن دنیا را بر قلب و درون، می بندد.

4) دل و اندیشه را از آلایش مال پرستی و زر و زیور خواهی، پاک می گرداند.

 

107- پیام آیه ی شریفه ی ( و من آیاته خلق السماوات و الارض و ما بث فیهما بین دابه و هو علی جمعهم اذا یشاء قدیر) حاکمیت ... می باشد.

1) اراده و مشیّت در گستردن سفره ی خلقت و برچیدن قیامت

2) خالقیت خداوند در پدید آوردن موجودات و تدبیر آن

3) اراده و مشیّت در گستردن سفره ی خلقت و برپائی قیامت

4) خالقیت خداوند در پدید آوردن موجودات و تعییر آن.

108- این عبارت از مولای پرهیزگاران که می فرماید: « در هیچ چیز نظر نکردم، مگر این که خدا را قبل از آن، بعد از آن و با آن دیدم» و « عکس العمل نشان دادن در مقابل گناه و زشتی» به ترتیب هم مضمون با کدام آیه است؟

1) ( سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسِهم) – (لا اقسم بالنفس اللّوامه)

2) ( لا اقسم بالنفس اللّوامَه)- ( و نفس و ما سّواها فالهمها فجورَها و تقواها)

3) ( سنریهم آیاتِنا فی الآفاقِ و فی انفسِهم)- ( و نفس و ما سّواها فالهمها فجورَها و تقواها)

4) ( و نفس و ما سّواها فالهمها فجورها و تقواها)- ( سنریهم آیاتِنا فی الآفاقِ و فی انفسِهم)

109- از دقّت در آیه ی شریفه ی: ( اِذ قال ربُّک للملائکهٍ انّی خالق بشراً من طینٍ فأذا سوَیتُه و نَفْختُ فیه من روحی فقعو له ساجدین) موضوع ... مفهوم می گردد.

1) تقدّم آفرینش بُعد غیر مادّی بر خلقت بعد مادّی در انسان

2) تقدّم آفرینش خاکی بر آفرینش بُعد غیر مادی در انسان

3) مسجود فرشتگان شدن آدم، به تَبع بهره مندی از دو بعد خاکی و روح الهی

110- با توجه به آیه ی شریفه ی: ( اِن الّذین لا یرجون لقاءنا و رضوا بالحیاه الدّنیا و اطمأنوا بها و الّذین هم آیاتنا غافلون اولئک مأواهم النّار بما کانو یکسبون) مفهوم می گردد که ... است.

1) سرانجام عدم اعتقاد به رستاخیز و دلبستگی به دنیا، دوزخ

2) دوزخ، جایگاه تلاش گران مستمر برای تحقّق اهداف دنیائی

3) فرجام غفلت به آیات خدا و تکیه بر زندگی دنیا داشتن، دوزخ

4) دوزخ، جایگاه غیر معتقدان به رستاخیز و دل سپارندگان به زندگی دنیائی

111- پیام آیه ی شریفه ی: ( الله لا اله الّا هو لیجمعنّکم الی یوم القیامه لاریبَ فیه) به ترتیب، کدام است؟

1) تنفّر- محبت- معاد- معاد جسمانی و روحانی

2) محبّت- تنفّر- معاد جسمانی و روحانی

3) تنفّر- محبّت- ضرورت معاد و حکمت خداوندی

4) محبّت- تنفّر- ضرورت معاد و حکمت خداوندی

112- از دقت در آیه ی شریفه ی: ( حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون لعلّی اعمل صالحاً فی ما ترکت ...) کدام مفهوم مستفاد می گردد؟

1) عالم برزخ، عالمی همراه با ویژگی های دنیا می باشد.

2) اولین مرحله پاداش و جزا از عالم برزخ شورع می شود.

3) حیطه ی درک و آگاهی انسان پس از مرگ متوقف می شود.

4) در عالم برزخ فعالیت آگاهانه ی روح و جسم ادامه می یابد.

113- با تدبّر در آیه ی شریفه ی: ( و نفخ فی الصّور فصعق من فی السماوات و من فی الارض الاّ من شاء الله) کدام مفهوم مستفاد می گردد؟

1) در نفخ صور اول همه ی اهل آسمان و زمین، جز آن ها که خداوند خواسته است، مدهوش می شوند.

2) در نفخ صور دوم همه ی اهل آسمان ها و زمین، جز آن ها که خداوند خواسته است، مدهوش می شوند.

3) در نفخ صور اول تحولی عظیم در آسمان ها و زمین رخ می دهد که آسمان ها و زمین به آسمان ها و زمینی دیگر تبدیل می شوند.

4) در نفخ صور دوم تحولی عظیم در آسمان ها و زمین رخ می دهد که آسمان ها و زمین به آسمان ها و زمینی دیگر تبدیل می شوند.

114- صورت حقیقی مکلّفان همان... آنان است که با جنبه ی ... اعما، ارتباط نزدیک دارد و زادگاهش ... مصون از فناء می باشد.

1) نامه ی اعمال- باطنی و غیبی- روح                       2) نامه ی اعمال- ظاهری و نمادین- روح

3) بهشت و دوزخ- باطنی و غیبی- روح و جسم             4) بهشت و دوزخ ظاهری و نمایدن- روح وجسم

115- خانه کردن محبّت خداوند در دل، که گرایش دل را به محبّت همه ی کسانی که رنگ و نشانی از محبوب دارند، به دنبال دارد، از دقت در کدام مورد، مفهوم می گردد؟

1)  ( قل ما سألتکُم من اجر فهو لکم)                           2) قلْ اِن کنتم تحبِون الله فاتّبعونی یحببکم الله)

3) (ان اجری الاّ علی الله و هو علی کل شیء شهید)          4) ( قلْ لا اسألکم علیه اجراً الآ الموده فی القربی)

 

116- با تدبّر در آیه ی شریفه ی: ( و اذ قال ربُّک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها) کدام مطلب مفهوم می گردد؟

1) خدا به انسان کرامت بخشیده و او را بر بسیاری ای مخلوقات برتری داده ایت اگر انسان خویشتن خویش را دریابد.

2) انسان منزلتی خاص نزد خدا دارد که فرشتگان از درک آن عاجزند و می تواند جانشین خدا در زمین باشد.

3) انتساب افساد و بر پا کردن تباهی ها و خون ریزی به آدم از سوی فرشتگان نشانه نشناختن مقام آدم است.

4) خداوند به انسان استعداد و ظرفیت بی پایان در کسب علم و معرفت بخشیده است به گونه ای که می تواند حقایق عالم را بشناسد.

117- سهولت گرایش به گناه و آسان پذیری گرد ذلّت آلودگی به خطا،.... است.

1) معلول جهل از حقایق

2) علّت جهل از حقاقیق

3)علّت غفلت از خدا و آخرت

4) معلول غفلت از خدا و آخرت

118- فرجام غفلت از مرگ و زندگی برتر را، کدام آیه ترسیم می کند؟

1) ( یعلمون ظاهرا من الحیاه الدنیا و هم عن الاخره هم غافلون و او یتفکروا فی انفسهم)

2) ( انّ الّذین لا یرجون لقاءنا و رضوا بالحیاه الدّنیا و اطمأنوا بها و الّذین هم عن ءایاتنا غافلون)

3)( و الّذین اتّخذوا دینهم لهوا و لعبا وغرتهم و هم یحسبون انهم یُحسنون صنعاً اولئک الّذین کفروا بایات ربّهم)

119- کدام مطلب در مورد عالم برزخ صادق نیست؟

1) روح و جسم انسان ها توسط ملائکه بی کم و کاست دریافت می شود.

2) حقیقت انسان پس از مرگ از آگاهی و شعور کاملی برخوردار است.

3) مرحله اول پاداش و جزای مؤمنان و کافران در عالم برزخ آغاز می شود.

4) وقتی خداوند روح مؤمن را می گیرد، او را در کالبدی مانند کالبد دنیا قرار می دهد.

120- پاداش و کیفر اخروی ساخته ی ..... ما ست و قرآن خطاب به کسانی که زر و سیم گنجینه کرده، در راه خدا انفاق نمی کنند، می فرماید:

1) اعمال- ( انّما هی اعمالکم ردّت الیکم)

2) اهداف- ( فذوقوا ما کنتم تکنزون)

3) اعمال- ( فذوقوا ما کنتم تکنزون)

4) اهداف- ( انّما هی اعمالکم رُدّت الیکم)

121- کسی که دوستی با خدا را محبوب زندگی خود قرار داده است، .... به او را هم دوست دارد و اما سجاد (ع) از درگاه خداوند درخواست می کند:

1) راه وصول- ( ما سالتکم من اجر فهو لکم ان اجری الاّ علی الله...)

2) راه دوستی- ( ما سالتکم من اجر فهو لکم ان اجری الاّ علی الله...)

3) راه دوستی- ( اسالک حبّک و حبّ من یُحبکَ کل عم یوصلنی الی قربک)

4) راه وصول- ( اسالک حَبّک و حبّ من یُحبکَ کل عم یوصلنی الی قربک)

122- به بیان امام علی (ع) و امام صادق (ع): احساس شیرینی ایمان ... و پوشیدن لباس نازک و بدن نما نشانه ی .... است.

1) معلول کنترل نگاه به نامحرمان- سستی و ضعف دین

2) علّت پاک نگه داشتن دامان از گناه- سستی و ضعف دین

3) معلول کنترل نگاه به نامحرمان- احساس ذلّت و بی بهره بودن از عزّت

4) علّت پاک نگه داشتن دامان از گناه- احساس ذلّت و بی بهره بودن از عزّت

123- بنا به فرمایش امام باقر (ع) کدام مورد از نتایج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نمی باشد؟

1) از دشمنان انتقام گرفته می شود.

2) همه ی مستحبات به وسیله آن برپا می شود.

3) کسب کار مردم حلال و حقوق افراد تأمین می شود.

4) در سایه ی آن آبادانی و کارها روبراه می شود.

124- «غارمین» و « ذی القُرْبی» و «مؤلفه قلوبُهم» و «یتامی» به ترتیب، مشمول دریافت کدام یک از انفاق های واجب می شوند؟

1) زکات- خمس- زکات- خمس

2) زکات- زکات- خمس- خمس

3) خمس- زکات- خمس- زکات

4) خمس- خمس- زکات- زکات

                                                           

125- با توجّه به آیه ی شریفه ی: ( انّ فی خَلْقِ السموات و الأرض و اختلافِ اللیل و النّهار لآیاتٍ)  در آفرینش آسمان ها و زمین و آمد و شد شب و روز، نشانه های خدا شناسی است برای...

1) ذاکران خداوند در هر حال

2) خردمندان متفکّر در آفرینش

3) خردمندان در همه حال به یاد خدا

4) ذاکران خداوند و متوجّه به تدبیر و حکمت او

126- از دقّت در آیه ی شریفه ی: ( و لَقْد کَرمنا بنی آدم و حملناهم فی البرْ و البحر و رزقناهم مِن الطیّبات...) مفهوم ... مستفاد می گردد.

1) روزی گرفتن از طیّبات و توفیق سیر و تحقیق در آفرینش برای انسان

2) کرامت انسان به تبع ادراک و دریافت خویشتن خویش و خود واقعی

3) کرامت انسان به تبع سیر و تحقیق منجر به افزایش معرفت به خدای بزرگ

4) روزی گرفتن از طیّبات و استفاده ی درست از نعمتها برای انسان

127)شیطان معمولاً انسان را در راه هایی به نافرمانی از خدا وسوسه می کند به جز راه ....

1) ایجاد دشمنی و کینه میان افراد

2) آراستن و زیبا نشان دادن دنیا

3) سر گرم کردن انسانها به آرزوهای دور و دراز دنیائی

4) غافل کردن از یاد خدا و کارهائی که به یاد خدا می اندازد.

128- میل به بقاء و جاودانگی و عدم قابلیّت  جبران خوبی ها و بدی ها در دنیا و بی نهایت طلبی انسان، به ترتیب، .... معاد در پرتو .... و ..... و .... را اثبات می کند.

1) ضرورت- حکمت- عدل- حکمت

2) امکان- حکمت- حکمت- عدل

3)ضرورت- عدل- حکمت- حکمت

4) امکان – عدل- حکمت- عدل

129- در مرحله ی اول که با پایان یافتن دنیا آغاز می شود، اولین حادثه ... است که قرآن کریم از آن به .... یاد کرده است و ....

1) نفخ صور- صیحه- همه ی اهل زمین مدهوش می شوند و بساز حیات انسان و سایر موجودات برچیده می شود.

2) زلزله شدید- قارعه- همه ی اهل زمین مدهوش می شوند و بساط حیاط انسان و سایر موجودات برچیده می شود.

3- نفخ صور- صیحه- با نوری از جانب پروردگار زمین روشن می شود تا سرگذشت انسان ها و حوادث آن ها دیده شود.

4- زلزله شدید- قارعه- با نوری از جانب پروردگار زمین روشن می شود تا سرگذشت انسان ها و حوادث آن ها دیده شود.

130- مهم ترین عامل برای تحقق عزم و تصمیم، جهت دست یابی به اهداف مورد نظر در زندگی کدام است؟

1) پایداری در انجام تصمیم ( انّ الّذین قالوا رَبنا الله ثم استقاموا فلا خوف...)

2) تسریع در انجام تصمیم ( اولئک یسارئون فی الخیرات و هم لها سابقون)

3)حضور در پیشگاه خداوند( و هو معکم اینما کنتم و الله بما تعملون بصیر)

4) توکل و اعتماد به خدا ( و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکَل علی الله...)

131- با توجه به آیه ی شریفه ی: ( قد کانَتْ لکم اسوه حسنه فی ابراهیمَ و الّذین معه اذ قالوا لقومهم انّا بَراءَ مِنکم) مقام الگوئی حضرت ابراهیم و پیروان راستین او ... بود.

1) برخاسته از عنایت خاصّ پروردگار به آنان

2) برخاسته از خلوص و توجّه عمیق آنان به توحید

3) معلول برانت جستن از قوم کافر و معبودان آن ها

4) علّت برائت جستن از قوم کافر و معبودان آن ها

132- گرایش به پوشش و عفاف یک گرایش .... در میان ... بوده است و مؤید آن است.

1) فردی- زنان- فقط دین اسلام

2) فطری- زنان – فقط دین اسلام

3) فردی- مردان و زنان- همه ی ادیان الهی

4) فطری- مردان و زنان- همه ی ادیان الهی

133- آن گاه که در گزاردن وظیفه ی امر به معروف و نهی از منکر، مکلف باید مصالح مخاطب را رعایت کند و به حداقل موعظه و نصیحت اکتفا نماید و تصمیم گنه کار بر تکرار گناه، مؤثر در انجام وظیفه باشد، به ترتیب کدام یک از موارد، محقق می شود؟

1) روش – مراحل- شرایط

2) مراحل- روش- شرایط

3) شرایط – مراحل- روش

4) مراحل- شرایط- روش

 

134-  از دقت در آیه ی شریفه ی : ( افغیرَ دینِ اللهَ یَبغون و له اسلم من فی السّماوات و الأرض طوعاً و کرهاً و الیه یَرجَعون ) موضوع .................... مفهوم می گردد.

1-ولایت تکوینی انسان و تسبیح تشریعی او با خالق خویش

2-نظام واحد جهانی در تحقق ارتباط طولی پدیده ها با خالق

3- نظام واحد جهانی در تحقق ارتباط عرضی پدیده ها با خالق

4-ولایت تکوینی خداوند در آفرینش و تسبیح تکوینی پدیده ها با خالق

135- با توجه به آیه ی شریفه ی ( و لقد کرمنا بنی ء ادم ) کرامت انسان بر بسیاری از مخلوقات در گرو ............. می باشد و حرمت .............. شیطان مفهوم می گردد.

1-حلال و طیب خواری – همگامی با

2-حلال و طیب خواری – بی توجهی به دشمنی

3-مسدود نگه داشتن راه های شیطان – بی توجهی به دشمنی

4-مسدود نگه داشتن راه های شیطان - بی توجهی به دشمنی

136- پیام آیات شریفه ی : ( قل هل نُنبئکْم بالأخسرینَ اعمالاً ­ الّذین ضلَّ سعیُهم فی الحیاهِ الدنیا و هم یَحْسَبون انّهم یُخسنون صنعاً ­اولئک الذین کفروا بآیاتِ ربَهم و لقائه فَحبِطت اعمالُهم فَلانقیم لهم یومَ القیامه و زناً ) این است که نتیجه ی ............. است .

1-کفر به آیات پروردگار و رستاخیز، بی اثر شدن سعی و تلاش دنیایی

2-دل باختگی به نیک انجام شده ی بی نصیب از حسن فاعلی ، دوزخ

3-زبان کارترین های فریقته به ظاهر خویش شدن ، کفر به آیات پروردگار

4-دل بستگی به دنیا، بی اثر شدن کارها و بی نصیبی از میزان و ارزش در رستاخیز

137- گرایش به بقا و جاودانگی و محدود بودن عمر انسان، در دستیابی به کمالات بی نهایت، به ترتیب دلیل بر ......... معاد. در پرتو...... الهی و دلیل بر .......... معاد در پرتو ........... الهی است.

1-امکان – عدل – امکان – عدل                   

2-امکان – حکمت – امکان – حکمت

3-ضرورت – عدل – ضرورت – عدل

4-ضرورت – حکمت – ضرورت – حکمت

138- پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: (( قسم به کسی که جانم در دست اوست. ایشان به این کلام از شما شنواترند. و فقط بر پاسخ دادن توانا نیستند)) خطاب به .............. در جنگ .............. وبیانگر ................. است.

1-منافقان و کفار کشته شده – بدر – ممات برزخی

2-منافقان و کفار کشته شده – خندق  - حیات برزخی

3-بزرگان لشکر کفار کشته شده – بدر – حیات برزخی

4- بزرگان لشکر کفار کشته شده – خندق – ممات برزخی

139- با توجه به آیات شریفه ی یس ( و نفخ فی الصور فاذا هم من الاجداث الی ربهم ینسلون قالوا یا ویلنا من بعثنا من مرقدنا هذا ما وعد... ) مربوطه نفخ صور است ........... است و کارفران پس از خروج از قبرها می گویند.......

1-اول – وعده ی خدا ی رحمان و پیامبران راست بود.

2-دوم – وعده ای خدای رحمان و پیامبران راست بود.

3-اول – پس این وعده ی ( عذاب ) کی خواهد بود.

4-دوم – پس این وعده ی (عذاب ) کی خواهد بود.

140- افزایش اعتماد، توکل و اطمینان بر خداوند ......... افزایش معرفت به خدا و ایمان به او می شود همان گونه که تکیه و اعتماد به او.......... دستیابی به آرامش و امید به آینده است.

1-معلول – علت                2-علت – معلول                3-معلول – معلول              4-علت – علت

141- کدام مورد مقدمه ی مفهوم ( هر کس رباخواری را ادامه دهد با خدا و رسول او (ص) اعلان جنگ کرده است. ) می باشد؟

1-( ان تقرضوا الله فرضاً حسناً یضاعفه لکم و یغفرلکم ... )

2-(ان المصدقین و المصدقات و اقرضوا الله قرضاً حسناً یضاعف...)

3-( و ما ء اتیتم من ربا لیربوَ فی اموال الناس فلابربو عندالله )

4-( یا ایها الذین امنو اتقو الله و ذروا ما بقی من الرّبا ان کنتم مؤمنین ).

 

142- با توجه به آیه ی شریفه ی (( اِنّ فی خَلْقِ السماوات و الأرض و اختلافِ اللّیل و النّهار لآیاتٍ ... )) نخستین ویژگی افرادی که موصوف به .......... شوند ، .................. است.

1-اولی الألباب – در هر حال به یاد خدا بودن

2-متفکران در نظام آفرینش – در هر حال به یاد خدا بودن

3-اولی الالباب – به زیور تفکر در آفرینش آراسته شدن

4-متفکران در نظام آفرینش – به زیور تفکر در آفرینش آراسته شدن

143- برترین نعمتی که خدا در وجود انسان قرار داد.............. است و حضرت علی (ع) این نعمت بزرگ را .............

1-دین – پیام آور حق، دوست انسان ، نجات دهنده ی وی ، نامیده است.

2-عقل - پیام آور حق، دوست انسان ، نجات دهنده ی وی ، نامیده است.

3-دین – ودیعه و سرمایه الهی از طرف خداوند برای سعادت بشر معرفی فرموده است.

4-عقل – ودیعه و سرمایه الهی از طرف خداوند برای سعادت بشر معرفی فرموده است.

144- با تدبر در آیه ی شریفه ی (( یعلمون ظاهراً من الحیوه الدّنیا و هم عن الاخره هم غافلون )) کدام مفهوم مستفاد نمی گردد؟

1-رضایت دادن به زندگی دنیا و قناعت کردن به همین دنیای مادی

2-غفلت از نشانه های نظام حکمت آمیز و غایت در جهان خلقت

3-اندیشیدن درباره ی نظام خلقت و این که جهان خلقت نظام حق است.

4-سطحی نگری منکران آخرت درباره ی زندگی دنیا و دیدن ظاهر این زندگی

145- گرایشی که عموم تلاش های انسان را تحت تأثیر خود قرار می دهد، میل به .......... است که پاسخ گوی آن .............. است و نشانی بر ............ خداوند می باشد.

1-بقا و جاودانگی – رستاخیز – حکمت                      2-کمالات بی نهایت – رستاخیز – عدل

3-بقا و جاودانگی – حکیمانه بودن خلقت – حکمت       4-کمالات بی نهایت – عادلانه بودن خلقت – عدل

146- تمهید مقدمات حیات مجدد انسان ها ، با ....... و به دنبال آن ................ و تحقق ................... همراه است.

1-نفح صور دوم – حضور در پیشگاه عدل الهی – قضاوت بر معیار حق

2-نفخ صور اول – حضور در پیشگاه عدل الهی – وعده ی تخلف ناپذیر خداوند

3-نفخ صور دوم – در هم ریختن نظم موجود عالم – وعده ی تخلف ناپذیر خداوند

4- نفح صور اول – حضور در پیشگاه عدل الهی – قضاوت بر معیار حق

147- بالاترین مرتبه ی نعمت های بهشت، که اولیای خدا در طلب آنند و به شوق آن ،زندگی می کنند، بهشت ........... است و بالاترین درجه ی که شایسته است مطلوب انسان قرار گیرد .............. می باشد.

1-لقاء – رضوان                 2-فردوس – لقاء                            3-فردوس – رضوان                        4-لقاء – فردوس

148- گشایش درهای بازگشت ، برای روی گردانان از خدا، برخاسته از .............. خداوند و افکندن یاد خود را دل آنان، نشانه ی .......... او است.

1-رحمانیت – ستاریت        2-غفاریت – رحمانیت         3-رحمانیت – غفاریت         4-ستاریت – رحمانیت

149- تقدم پیشگیری بر درمان که یک اصل پذیرفته شده ی خرد و خردمندان است از توجه در کدام مورد مفهوم می گردد.

1-(( و اعتصموا بحبل اَلله جمیعاً و لاتفرقوا))                               2-(( و لتکنْ منکم امه یدعون الی الخیرْ ))

3-یا ایها الذین آمنوا تقوالله حق تُقاته ))                                                4-و اذکرو انعمه الله علیکم اذکنتم اعداء ))

150- از دقت در ایه ی شریفه ی : (( و ما آتیتم من رباً لیُربو فی اموال النّاس فلایر عندالله و ما آتیتُم من زکاه تربدون وجه الله فاولئک هم المضعفون )) دریافت کدام مفهوم مناسب تر است ؟

1-اگر زکات اموال را بپردازید ، فقر جامعه را بنیان کن نموده اید.

2-ریا، در ظاهر و نمود خود ،افزایش است، اما افزایش واقعی، نیست.

3-با دریافت ریا، اموال ریا دهنده که افزایش را می پردازد، به هدر می رود.

4-پاداش مضاعف ، در برابر کار خالصانه ی درمان کننده ی فقر ، خواهد بود.

 

151- ((نبودن خلل و شکاف در نظام آفرینش )) که حاکی از وجود پدیدآور (( مدبر و حکیم)) است از دقت در کدام آیه ، مفهوم می گردد ؟

1-(( ما خلق الله ذلک الا بالحق یفصل الایات لقوم یعلمون))

2-((ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر هل تری من فطور ))

3-(( هو الذی جعل الشمس ضیاء و القمر نوراً و قدرت منازل لتعملوا عدد السنین))

4-ان فی خلق السماوات و الارض و اختلاف اللیل و النهار لایات لاولی الالباب))

152-آن مرتبه از (( نفس )) که به دلیل عظمت و جایگاهش ، مورد سوگند باری تعالی قرار گرفته است ، نفس ....... است که ظهور و بروزش به هنگام ....... است و مسبب آن ، ............ می باشد که از توجه در آیه ی شریفه ی ............. مفهوم می گردد.

1-لوامه – آلودگی به گناهان – گرایش انسان به نیکی ها-(( و نفس و ما سواها فالهما فجورها و تقواها ))

2-مطمئنه – آلودگی به گناهان – فطرت خدا آشنای انسان -(( و نفس و ما سواها فالهما فجورها و تقواها ))

3-مطمئنه – ترک متسحبات و عمل به مکروهات – فطرت خدا آشنای انسان – (( لا اقسم بیوم القیامه و لا اقسم بالنفس اللوامه ))

4-لوامه – ترک مستحبات و عمل به مکروهات - گرایش انسان به نیکی ها - (( لا اقسم بیوم القیامه و لا اقسم بالنفس اللوامه ))

154-  فراموشی مرگ و زندگی برتر از توجه در مفهوم کدام آیه به دست می آید ؟

1-(( اولئک الذین کفروا بآیات ربهم و لقائه فحبطت اعمالهم فلا نقیم لهم یوم القیامه وزناً ))

2-(( و الذین اتخذوا دینهم لهوا و لعباً و غرتهم الحیوه الدنیا فالیوم ننساهم کما نسوا لقاء یومهم هذا ))

3-قل هل ننبئکم بالاخسرین اعمالاً الذین ضل سعیهم فی الحیوه الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعاً))

4-(( ان الذین لایرجون لقاءنا و رضوا بالحیوه الدنیا و اطمانوا بها و الذین هم عن آیاتنا غافلون ))

155- آیه ی شریفه ی ( و نفخ فی الصور فاذا هم من الاجداث الی ربهم ینسلون) موضوع ... به دنبال نفخ صور ... است.

1-برپاداشتن دادگاه عدل الهی – دوم               2-برپا شدن دادگاه عدل الهی – اول

3-زنده شدن همه ی انسان ها – دوم               4-زنده شده همه ی انسان ها – اول

156- مفهوم ابیات زیر ، ترسیم کننده ی پیام کدام آیه است ؟

الهی سینه ای ده آتش افروز                                               دل آن سینه دلی و آن دل همه سوز

کرامت کن درونی درد پرد درد                                         دلی در وی ، درون درد و برون درد

هر آن که دل را که سوزی نیست دل نیست                    دل افسرده غیر از آب و گل نیست

1-((و لقد کتبناً فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون ))

2-(( و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الأرض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین))

3-(( قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفرلکم ذنوبکم و الله غفور رحیم ))

4-(( و من الناس من یتخذ من دون الله اندادً یحبونهم کحب الله و الذین آمنوا اشد حباالله ))

157- با توجه به آیه ی شریفه ی : (( قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم و الذین معه اذقالوا لقومهم انا بُراءُ منکم و مما تعبدون من دون الله ...)) حضرت ابراهیم و هم کیشان هم گام با او به آن دلیل، سرمشق و الگوی پسندیده ی پیروان ..... قرار می گیرند که ..........

1-پیامبر اسلام (رص)- دوستی خدا را با تنفر از ضد او یک جا دارند.

2-امت های بعد از خود – دوستی خدا را با تنفر از ضد او یک جا دارند.

3-امت های بعد از خود – در آگاهی بخشی به مردم، لحظه ای درنگ نکردند.

4-پیامبر اسلام (ص) – در آگاهی بخشی به مردم ، لحظه ای درنگ نکردند.

158- از دقت در آیه ی شریفه ی : (( و لت

نظرات شما عزیزان:

حمیدی
ساعت14:32---2 آبان 1390
سلام
خیلی جالب است.
جوابها کجاست؟
لطفا ...


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط مینا عسكري

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 373
بازدید کل : 343284
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 49
تعداد آنلاین : 1

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً